LACOSTE

1933 syddes den berömda krokodilen fast på Rene Lacostes tennisjacka – världens första varumärkeslogotyp. Den blev då symbolen för styrka och uthållighet. Sedan dess har Lacoste blivit känd för sin sportiga och chica stil där fransk elegans och djärvhet kommer till uttryck. Lacoste bryter sig loss från traditionella ramar och dofterna är en hyllning till alla som går sin egen väg. Upptäck en rad fräscha dofter som passar den skandinaviska smaken perfekt.

1933 syddes den berömda krokodilen fast på Rene Lacostes tennisjacka – världens första varumärkeslogotyp. Den blev då symbolen för styrka och uthållighet. Sedan dess har Lacoste blivit känd för sin sportiga och chica stil där fransk elegans och djärvhet kommer till uttryck. Lacoste bryter sig loss från traditionella ramar och dofterna är en hyllning till alla som går sin egen väg. Upptäck en rad fräscha dofter som passar den skandinaviska smaken perfekt.

Märken
Mest populära

Pris

Bedömning

Välj filter

Serier

Pris

Bedömning

32 produkter
32 produkter
Sortera efter: Mest populära

En elitman

Jean René Lacoste var en fransk tennisspelare och affärsman. Han drog sig tillbaka som tennisspelare 1933, varefter han ägnade all sin tid åt sitt företag Lacoste.

Lacoste säljer exklusiva modekläder, skor, dofter, armbandsur och solglasögon. De flesta känner till Lacoste för sina tenniströjor, även kallade pikétröjor, med den unika krokodilloggan på bröstet. Lacoste är sinnebilden av en sportig stil där den franska elegansen blandas med gränsöverskridande djärvhet.

Samma uttryck finns i dofterna. Parfymer från Lacoste bryter alla traditionella ramar och är en hyllning till alla som vill gå sin egen unika väg.

Krokodilen blir till

Efter en Davis Cup-turnering i Boston refererade en amerikansk journalist till René Lacoste som ”The Alligator”. Journalisten hade hört talas om ett internt vadslag mellan René Lacoste och hans tränare. Vädret gick ut på att om René Lacoste vann en särskild match skulle hans tränare köpa honom en krokodilskinnsväska. Han vann kampen och vadet och blev alltså en krokodilskinnsväska rikare.

”The Alligator” blev framöver René Lacostes fasta smeknamn, och när han senare startade sitt eget varumärke designades krokodilogot av konstnären Robert George 1927. Logotypen sytts för första gången på René Lacostes tennisjacka och var en symbol för styrka och uthållighet.

Dofter som bryter ramarna

Lacostes parfymer har en sportig friskhet som kommer till uttryck i dofterna. De första dofterna kom ut på marknaden 1968 och tog alla med storm.

Den ursprungliga doften för kvinnor är Lacoste pour Femme. Flaskan är enkel, nästan minimalistisk i sin design. Men doften inuti är omfamnande, len och sensuell. Den är tidlös och extremt feminin i sitt uttryck och sveper in sin omgivning i värme och lenhet.

Sedan blev doften Touch Of Pink en bästsäljare med sina feminina, friska och livsglada noter som förtrollar varje kvinna som är trogen sig själv. Touch Of Pink är också särskilt populär i Danmark eftersom René Lacoste använde den danska modellen Natasha Thomas som ansikte till denna doft.

Den ursprungliga doften för män heter Lacoste pour Homme. Den är tidlös, klassisk och karakteristisk i sitt uttryck. Sedan skapades Lacoste Live. Med sin kvadratiska flaska tilltalar den den starka och ihållande mannen som brinner för sitt aktiva liv och gärna vill utstråla kraft och god smak.

Här på matas.se och i våra Matas-butiker har vi ett stort urval av Lacostes parfymer och deodoranter för män och kvinnor.