Gällande från 1. november 2022. Dessa köpvillkor gällar, när du handlar på matas.se
Allmänna uppgifter
Matas Operations A/S ("Matas")
CVR. nr. 27528430
Rørmosevej 1,
DK- 3450 Allerød
Danmark
Skriv till vår kundservice här
Telefon 0200-727676
Göra en beställning
Beställningar som görs via vår webbplats är inte ett juridiskt bindande avtal. Matas har därför möjlighet att annullera din beställning på grund av tryckfel, tekniska problem, leveransfel och liknande situationer. Bindande orderbekräftelse/faktura skickas först till dig när vi har skickat de varor som du har beställt. När du har gjort en beställning via vår webbplats skickar vårt system automatiskt ett e-postmeddelande med information om vilka varor du har beställt. Detta är endast ett elektroniskt kvitto på att din beställning har mottagits. Observera att det automatiska svaret (via e-post) inte är en juridiskt bindande orderbekräftelse genom vilken ett avtal har ingåtts. Avtalet är bindande först när du har fått ett e-postmeddelande från Matas med information om att vi har skickat varan. Betalningsmedlet debiteras inte förrän du har fått en bekräftelse och varan har skickats om du inte betalar med Swish. Om du väljer Swish kommer ditt konto att debiteras omedelbart efter att du godkänner köpet i Swish-appen.
Matas behåller en kopia av avtalet som tillhandahålls på begäran.
Betalning
På Matas.se kan man betala med Visa, Mastercard, Visa Electron, Swish, Apple, Google Pay och Klarna. När du accepterar ditt köp från oss godkänner du våra köpvillkor. Väljer du en betallösning via Klarna, accepterar du även Klarnas Köpvillkor. Matas.se lägger inte till någon avgift på betalkort. I samband med att betalningstransaktionen genomförs kommer dina betalningsuppgifter att sparas tills de enskilda betalningstransaktionerna har gått igenom. Din betalnings- och kortinformation lagras hos Matas valda PCI (Payment Card Industry - Data Security Standard) certifierade samarbetspartner. Informationen lagras därför i en säker PCI-certifierad miljö som uppfyller internationella säkerhetsstandarder, tills betalningstransaktionerna har genomförts. När du använder betalkort på matas.se är det bara Matas PCI-certifierade samarbetspartner, och inte Matas, som får tillgång till dina kortuppgifter. Behandlingen av dina kortuppgifter är därför bara en sak mellan dig och Matas PCI-certifierade samarbetspartner, även om det sker medan du använder matas.se.
Leverans:
Vi erbjuder följande leveranssätt: PostNord hemleverans eller postombud Instabox paketshop och hemleverans. Den förväntade leveranstiden kan variera under perioder med hög belastning, till exempel efter Black Friday. Du kan se den förväntade leveranstiden där produkten visas. Beställningar som innehåller beställningsvaror har normalt en längre leveranstid. Beställda produkter skickas som utgångspunkt tillsammans – de efterlevereras inte. Matas ansvarar för varorna tills du har fått dem.
Villkor för köp av beställningsvaror.
En del av de produkter vi säljer från matas.se är beställningsvaror. Det framgår av informationen om varan att den är en beställningsvara. Avtal om köp av beställningsvaror på matas.se är bindande först när du har fått en slutgiltig orderbekräftelse från Matas. Det innebär att när du väljer att lägga en beställningsvara i varukorgen och sedan betalar, så har köpeavtalet ingåtts först när du har fått ett e-postmeddelande från Matas med en bekräftelse på att vi kan leverera varan till dig. Betalningsmedlet debiteras inte förrän du har fått en bekräftelse och varan har skickats.
Mängdbegränsning och förbud mot köp för planerad vidareförsäljning.
Matas har mängdbegränsning per order på utvalda varor för att motverka att köp via matas.se sker med planerad vidareförsäljning i åtanke. För de varor som är begränsade i antal går det inte att beställa fler varor än det maximala antal som visas på skärmen när beställningen görs.
Om Matas bedömer att en kund har försökt kringgå Matas regler gällande mängdbegränsning eller generellt köper för planerad vidareförsäljning, förbehåller sig Matas rätten att annullera en eller flera av dessa beställningar utan att kunden i samband med detta kan rikta något krav mot Matas.
Ångerrätt
Du har 30 dagars ångerrätt när du handlar hos oss.
Ångerrätten löper ut 30 dagar efter den dag du:
- Har mottagit din vara.
- Får den sista varan i fysisk besittning när det gäller ett avtal om flera olika varor som har beställts i en order och som levereras enskilt.
- Får det sista partiet eller den sista delen i fysisk besittning när det gäller ett avtal om leverans av en vara som består av flera partier eller delar.
Du kan inte ångra dig genom att vägra att ta emot varan utan att samtidigt ge oss ett tydligt meddelande om detta.
Returer
Vi betalar returfrakten om du vill returnera en eller flera produkter. Du behöver bara meddela oss inom 30 dagar om att du ångrar köpet och vill returnera din beställning. Så här gör du för att returnera varor:
- Fyll i formuläret här
- Du måste ange ditt ordernummer, vilka produkter du vill returnera och orsaken till varför du vill returnera. Du kan välja att returnera hela beställningen eller specifika produkter från din beställning.
- Vi skickar ett mejl med en returetikett. Du får en returetikett från Bring, som du sätter på det paket du vill returnera.
- Skriv ut returetiketten och sätt den på ditt paket. Skriv ut etiketten och fäst den på paketet. Täck alltid över den befintliga etiketten.
- Lämna in ditt paket hos ett postombud eller hos den fraktleverantör som står på din returetikett. Kom ihåg att få ett kvitto på inlämning av paketet.
- K¨pesumman återbetalas. När vi har tagit emot ditt returpaket granskar vi det och gör en återbetalning så snart som möjligt under förutsättning att kraven för retur av varor är uppfyllda. Det kan ta upp till 3 veckor innan pengarna finns tillgängliga på ditt konto.
Du kan också välja att använda vårt standardformulär för ångerrätt som finns längst ner i dessa villkor.
Returvillkor:
- Varan är oskadad och oanvänd.
- Varan är i originalförpackning.
- Alla delar av en vara måste returneras vid byte. Om exempelvis en makeup-remover följde med vid köpet av en mascara utan extra kostnad, ska båda delarna returneras.
- Varan byts senast 30 dagar efter den dag du mottagit din beställning vid köp på matas.se.
Notera att du ansvarar för att varan är väl förpackad när du returnerar den. Du står själv för risken för paketet/varorna tills vi mottar det/dem. Spara därför postkvitto samt eventuellt spårningsnummer.
Om du returnerar varan utan att kontakta oss i förväg och utan att använda vår returetikett, måste du själv stå för returkostnaden. Returpaket ska skickas till: Matas, Kromosevej 7, DK-3050 Humlebæk, Danmark. Vi rekommenderar därför att du följer ovanstående instruktioner.
Varor som inte omfattas av ångerrätten
Följande typer av varor är undantagna från ångerrätten:
- Leverans av varor som kan antas försämras eller åldras snabbt
Du förlorar din ångerrätt om:
- Du bryter förseglingen på varor som av hälso- eller hygienskäl inte är lämpliga att returnera. Exempelvis livsmedel, hälsokostprodukter, kosmetika m.m. Uttrycket ”försegling” omfattar även specialförpackningar som skyddar varan och ser till att den inte har varit öppnad.
Varans skick när du returnerar den
Du ansvarar för eventuell försämring av varans värde som beror på annan hantering än vad som är nödvändigt för att fastställa varans art, egenskaper och hur den fungerar.
Varor utan försegling som har provats utöver vad som beskrivs ovan betraktas som använda, vilket innebär att du vid ångerrätt endast får en del eller inget av köpesumman i retur beroende på varans handelsmässiga värde.
Återbetalning av köpesumman och retur av varan
Om du ångrar ditt köp och uppfyller ovanstående kriterier, får du naturligtvis tillbaka det belopp du har betalat till oss, inklusive eventuella leveranskostnader. Det gäller dock inte i följande fall:
- Om du köpt flera varor i en order och endast ångrar en del av köpet, återbetalar vi inte fraktkostnaden.
- Om du har valt ett leveranssätt som är dyrare än den billigaste leveransen vi erbjuder får du inte tillbaka mellanskillnaden.
I händelse av en värdeminskning som du ansvarar för dras denna av från köpesumman. Vid retur av den köpta varan vid ångerrätt ska du själv betala kostnaden för detta.
Vi återbetalar din betalning utan onödigt dröjsmål och senast 14 dagar efter att vi mottagit dokumentation på att varan har skickats. Vi genomför en sådan återbetalning med samma betalningsmedel som du använde vid den ursprungliga transaktionen, såvida du inte uttryckligen har samtyckt till något annat.
Vi kan hålla inne med återbetalningen tills vi har mottagit varan i retur, såvida du inte har bevisat att du har returnerat den innan dess.
Reklamationsrätt
Köplagen gäller vid köp av varor och konsumentköplagen gäller om du är konsument. Du har ett krav på att varan ska vara avtalsenlig. Du kan ha fler rättigheter enligt dessa lagar, om en vara är defekt eller leveransen är försenad.
När du handlar på matas.se har du självklart 36 månaders reklamationsrätt om det finns fel på varan. Det innebär att du som utgångspunkt kan få varan reparerad, utbytt, pengarna tillbaka eller avslag på priset, beroende på den konkreta situationen.
Det är naturligtvis ett krav att reklamationen är berättigad och att felet inte har uppstått till följd av felaktig användning av produkten eller annat skadligt beteende.
Hur gör jag en reklamation?
Vill du reklamera en produkt ska du kontakta [email protected] Om reklamationen godkänns skickar vi dig en returetikett så att du kan returnera produkten utan kostnad.
Du ska reklamera varan inom ”rimlig tid” efter att du har upptäckt felet på varan. Om du reklamerar inom två månader efter att felet har upptäckts kommer reklamationen alltid att vara i tid.
Varan ska returneras till:
Matas Webshop
Kromosevej 7
DK- 3050 Humlebæk
Denmark
Speciellt för klockor:
Reklamationsrätten förutsätter normal användning av klockan och omfattar inte användnings- eller förslitningsskador på rem och glas eller batteribyte.
Bytesservice
Vill du byta en vara som är köpt på matas.se, ber vi dig skicka tillbaka varan enligt returprocessen som du finner på matas.se/returnering.
Personuppgiftspolicy
För att du ska kunna ingå avtal med oss och handla på matas.se behöver vi följande uppgifter om dig:
Namn
Adress
Telefonnummer
E-postadress
Leveransönskemål
Betalningsalternativ
Upplysning om IP adress varifrån köpet genomförs från
Information om vad du har köpt och eventuellt returnerat
Vi behandlar dina personuppgifter i syfte att kunna leverera varan till dig och för att kunna behandla förfrågningar som rör ditt köp. Behandlingen sker enligt reglerna i vår Personuppgiftspolicy för Matas. Här kan du läsa mer om hur dina uppgifter behandlas, när de raderas och vilka rättigheter du har som registrerad.
Klagomål
Om du vill klaga på ditt köp ska du vända dig till vår kundservice på 0200-727676 eller [email protected].
Du kan också vända dig till ARN (Allmänna Reklamationsnämnden), besöksadress: Kungsholmstorg 5, Stockholm, och E-post: [email protected] Läs mer här: https://www.arn.se/konsument/
EU-kommissionens onlineportal för klagomål kan också användas för att lämna in ett klagomål. Denna är särskilt relevant om du är konsument med bostad i ett annat EU-land. Klagomål lämnas här: http://ec.europa.eu/odr. Vid inlämnande av klagomål ska du ange vår e-postadress: [email protected].
Förbehåll och ansvarsfriskrivning
Matas reserverar sig för eventuella avgiftsändringar, pris- och korrekturfel, tekniska fel, slutsålda varor och force majeure, inklusive arbetskonflikter och brister eller förseningar av leveranser från underleverantörer.
Formulär för ångerrätt
